Czym jest zabawa w dzisiejszych czasach? Czy jest uznawana za wartościową? Niestety, często przy obecnym tempie życia, licznych zajęciach i przepracowaniu dorośli uważają ją za bezużyteczną i traktują jako stratę czasu, a jak powiedział Fryderyk Schiller „Człowiek jest sobą tylko wtedy, gdy się bawi…” . Również we współczesnej edukacji zabawa nie zajmuje należnego sobie miejsca. Już często nawet w przedszkolu jest marginalizowana i sprowadzana do roli wypełniacza czasu między zajęciami dydaktycznymi. Dlaczego mimo dokumentacji badawczej wartość zabawy nadal jest bagatelizowana? Nauka przez zabawę to niedoceniany sposób dzięki któremu dziecko zdobywa wiedzę i umiejętności.

Zabawa dla dziecka jest tym czym praca dla dorosłych. Dzięki niej dziecko zdobywa nowe umiejętności oraz wiedzę. Zabawa ewoluuje wraz z rozwojem dzieci a może powinniśmy powiedzieć, że to dziecko dzięki zabawie rozwija się i nabywa nowe umiejętności. Fakt wpływu zabawy na rozwój dzieci w wieku przedszkolnym jest bezsporny. Najnowsze badania nad mózgiem pokazują, jak dzięki aktywności zabawowej i dobrze zorganizowanemu otoczeniu dziecka możemy stymulować jego rozwój.

Mózg dziecka można porównać do placu budowy. Każde nowe doświadczenie powoduje, że określone neurony uaktywniają się i tworzą połączenia z innymi neuronami co powoduje powstawanie kolejnych struktur. Widzimy więc, że fizyczna architektura mózgu zmienia się zależnie od tego, na czym się skupiamy i czym się zajmujemy. Jest to więc wyraźna wskazówka aby nie zmarnować okresu dzieciństwa, gdy mózg dziecka jest najbardziej chłonny na zajęcia, które nie pozwalałyby dziecku badać, doświadczać, próbować po prostu bawić się.

A więc apel do was rodzice bawmy się Lego, robotami ale też zwykłym patykiem czy skacząc po kałużach. Zabawa dzieci nie tylko ma wartość gdy My ją widzimy. To najprostsza droga do zdobycia wiedzy bo gdy mózg dziecka jest czymś zainteresowany przyswaja ją stokroć szybciej.